Idén Szlovákiából is érkeznek mesterek a Mesterségek Ünnepére. A látogatók találkozhatnak fujara faragással és díszítéssel, a horgos tűvel való hímzéssel, csuhéfonással, a szűcsmesterséggel valamint a drótos mesterséggel.
Hangszer készítés – fujara faragás/díszítés
Straka Ľuboš

A 20. század elején a legegyszerűbb faragási és díszítési technikák tudását természetesnek vették és a fafaragást leginkább férfiak űzték. A szakma széleskörű fejlődését fafaragó iskolák és szövetkezetek segítették elő a múltban.
Használati tárgyakon kívül hangszereket is készítettek, elsősorban különböző méretű sípokat. Szlovákia sajátossága az ún. „fujara“, ami egy nagyméretű, háromlyukú síp. Felülete figurális és geometriai alakzatokkal, helyenként rézverettel van díszítve. 2005-ben az UNESCO felvette a hangszert az emberiség szellemi kulturális örökségének listájára.
Ľuboš Straka, fafaragó először furulyázni tanult meg, csak utána kezdett el fujarákat készíteni. Hangszereinek sajátossága, hogy kizárólag eredeti, hagyományos motívumokkal vannak díszítve. 2014-ben a fujara készítéshez szükséges, mesteri faragási tudásáért megkapta a Népművészet Mestere elismerést.
Hímzés horgos tűvel
Marcineková Elena
A horgos tűvel való hímzés technikájának alapja a fonal olyan áthurkolása, aminek következtében a hímzendő anyagon a hímzés mintájának a vonala láncsor alakú lesz. Vonalas motívumok hímzésére alkalmas, ezért az előrerajzolt/előnyomott hímzési technikák közé sorolható.

A horgos tűvel való hímzéssel leginkább sárga, narancsszínű és piros virág, levél motívumokat varrtak. Ez a technika kihatással volt néhány szlovákiai hímző régió stílusára.
Elena Marcineková Gyetváról ( Detva) származik, ahol honos ez a hímzési technika. Viseletek javításával és varrásával foglalkozik.
Csuhéfonás vastagra csavart csuhéból
Gyűrűsi Valéria

A vékonyra sodort csuhétól nem csak a csuhé vastagsága tér el, hanem a sodrás iránya is más. A csuhé fokozatos adagolása a tárgy szerkezetébe azt eredményezi, hogy a kosár alján nem keletkezik rés.
Felhasználás előtt a csuhét meleg vízbe áztatják, amitől hajlékony, rugalmas lesz. A végterméket deszka nehezékkel simították vagy vasalták laposra, hogy kiemeljék a tárgy/fonás szerkezetét.
Gyűrűsi Valéria naszvadi (Nesvady) származású, ahol elsősorban a vékonyra csavart csuhé feldolgozása van elterjedve. 14 évesen tanult meg fonni az édesanyjától és a nagymamájától. Munkáját 2009-ben a Népművészet Mestere elismeréssel díjazták.
Szűcsmesterség
Suchá Anna


Anna Suchá családi hagyományt folytat. A mesterséget, bátyjával együtt, az édesapjuktól tanulta. Később szakirányú képzettséget szerzett a dobsinai szűcsiskolában Ditt Vojtech vezetése alatt. A Népművészet Mestere lett 2020-ban.
Drótos mesterség
Smržík Štefan

A szakma terjedését elősegítette a drót, mint alapanyag, manufaktúrában történő gyártása a határ mentén. Az úgynevezett „házaló” mesterséget főleg férfiak végezték, akiket már serdülőkorú, 10-14 éves fiaik is kísértek azzal a céllal, hogy megtanulják a mesterséget. A 19. század felétől sok drótostót a környékbeli vándorlás helyett a tengerentúli kivándorlást választotta egy jobb élet reményében.
Štefan Smržík az Árva (Orava) régióból származik. A drótos mesterséggel 1998 óta foglalkozik. Eredeti foglalkozása lakatos. A drót, mint alapanyag rejtelmeibe a testvére vezette be. Alkotásával – a hagyományos drótos és a kovácsmesterség összekapcsolásával – rendhagyó fúziót alakított. A Népművészet Mestere elismerést 2008-ban kapta meg.

Együttműködő partnerünk: a Szlovák Intézet










